LOGOPEDA
- DIAGNOZA:
Diagnoza polega na ocenie stopnia rozwoju mowy pacjenta. Obejmuje następujące elementy:
– wywiad z rodzicami (w przypadku małego dziecka), wywiad z pacjentem (w przypadku osoby dorosłej),
– badanie kompetencji językowych, komunikacyjnych i poznawczych,
– badanie sprawności narządów artykulacyjnych pacjenta,
– orientacyjne badanie słuchu oraz badanie słuchu fonemowego,
– badanie lateralizacji.
Po przeprowadzonej diagnozie pacjentowi planuje się terapię, ustala terminy zajęć oraz podaje zalecenia do pracy w domu.
- TERAPIA WAD WYMOWY:
Usuwanie wad wymowy różnego rodzaju np.:
– Seplenienie (sygmatyzm) –czyli nieprawidłowej wymowa głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż,
– Reranie (rotacyzm) – nieprawidłowa realizacja głoski r,
– Kappacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski k,
– Gammacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski g,
– Mowa bezdźwięczna – zaburzenie w realizacji dźwięczności, polega na tym, iż osoba nie potrafi wymówić głosek dźwięcznych i zastępuje je bezdźwięcznymi odpowiednikami np. zamiast b mówi p, zamiast d mówi t.
- TERAPIA ZABURZEŃ MOWY I KOMUNIKACJI:
Terapia ma na celu budowanie komunikacji, usprawnianie bądź jak najdłuższe podtrzymywanie sprawności. Ten typ terapii obejmuje pracę z dziećmi lub osobami dorosłymi u których wystąpiła m.in.:
– Opóźniony rozwój mowy – czyli niższa sprawność językowa, powstała w okresie kształtowania się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy przejawia się ubogim słownikiem, małą ilością zdań złożonych, nieprawidłową gramatyką, a także przedłużającym się okresem swoistej mowy dziecięcej. Dziecko słyszy dobrze, rozumie polecenia słowne. Potrafi wymówić głoski, czasem sylaby, ale złożenie ich w słowo i wypowiedzenie jest już bardzo trudne,
– Niedosłuch,
– Alalia / dyslalia – opóźnienie w przyswajaniu sobie języka na skutek niewykształcenia się funkcji pewnych struktur mózgowych,
– Oligofazja – czyli niedokształcenie mowy spowodowane upośledzeniem umysłowym,
– Autyzm,
– Afazja – utrata zdolności mowy, która nastąpiła na skutek ogniskowych uszkodzeń mózgu. Afazję spotyka się u ludzi w różnym wieku, jednakże najczęściej występuje ona u ludzi starszych, między innymi na skutek udaru, wylewu, urazu czaszki,
– Demencja – najwyraźniej ujawnia się u osób dotkniętych chorobą Alzheimera.
- TERAPIA DYSLEKSJI:
Terapia dysleksji przeznaczona jest dla uczniów mających specyficzne problemy z czytaniem i pisaniem. Terapia obejmuje min.: przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu, trudności ortograficznych. W tym celu włącza się naukę wczesnego czytania, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej oraz ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.
- WCZESNA INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA:
Wczesna interwencja logopedyczna obejmuje pracę logopedy z dzieckiem we najwcześniejszym okresie jego życia – od urodzenia do około 3 roku życia. W tym okresie intensywnie dojrzewa układ nerwowy dziecka. Jest to czas najkorzystniejszy do stymulacji i wyrównywania wszelkich nieprawidłowości w rozwoju mowy. Wczesna interwencja logopedyczna polega na postawieniu diagnozy logopedycznej jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości przeprowadza się terapię logopedyczną, polegającą na stymulacji rozwoju mowy dziecka.