19 listopada 2018

Zbyt miła


Tytuł: Zbyt miła

Autorka: Marjorie White Pellegrini

Ilustratorka; Grazyna Rigall

Wydawnictwo: GWP dla dzieci

Tagi: #asertywność, #socjalizacja do roli dziewczynki, #granice, #odmawianie #nie


„Czasem dzieci myślą, że jeśli nie będą spełniały życzeń innych osób , to osoby te przestaną je lubić albo będą się na nie złościć”

Ania oddaje piłkę Michałowi, choć ma ochotę jeszcze pograć, ustępuje miejsca w autobusie, choć wcale tego nie chce, wykonuje dyżur za koleżanki, choć chciała tylko im pomóc – wszystko to sprawia, że staje się coraz bardziej smutna i zamyślona.

„To dlatego że jesteś ZBYT miła” – diagnozuje sytuację dziadek Ani.

Zbyt miła czy to możliwe? Pewnie nie tylko Ani, ale części z nas także zdarza się zrobić coś wbrew sobie tylko po to, by wywołać u innych pozytywne uczucia, Jeśli dzieje się tak raz na jakiś czas nic w tym złego – w końcu każdemu zależy na dobrych kontaktach z innymi.. Gorzej jeśli postępujemy tak zawsze – w każdej sytuacji stawiając potrzeby innych przed własnymi.

„Jeśli chcesz poczęstować innych ciastkami, to bardzo ładnie. Jednak zanim oddasz torebkę, zadbaj o to, byś miała ciastka także dla siebie”

Nie można tylko dawać, tak jak nie dobrze jest tylko brać. Wiele mówi się dzieciom o wyzbywaniu się egoizmu, ale niewiele na temat tego, że ich potrzeby także są ważne.

„Jeśli potrafimy o siebie zadbać zwykle ludzie bardziej nas lubią”

Ania obawia się, że odmawiając pomocy zniechęci do siebie przyjaciół i zostanie sama. Nic bardziej mylnego. Kiedy wprowadza rady dziadka na to w jaki sposób asertywnie stawiać granice nie dzieje się nic strasznego: koledzy i koleżanki dalej chcą się z nią bawić. Za to w Ani zachodzi znaczna zmiana – rozumie teraz że jej potrzeby są tak samo ważne jak potrzeby otaczających ją ludzi i czuje się z tym odkryciem wspaniale. W ten sposób poznaje siłę i korzyści płynące z asertywności!

Kolejna pozycja idealna do rozmowy z dzieckiem, pracy w gabinecie czy w szkole. Z kolei sposoby proponowane przez dziadka Ani są gotowymi przykładami ćwiczeń z dzieckiem, np. rysowanie płotu symbolizującego własne granice może być wspaniałym ćwiczeniem metaforycznym (choć nie tylko) na warsztaty i zajęcia indywidualne.

autorka: Ewa Kruchowska